10.5.07

República checa -- Capítol 1: economia

… faltant 51 dies per marxar crec que ja puc començar amb les classes varies sobre Praga i la república checa...així ens anem ambientant i aquestes coses…


...pq començo per aquest tema i no per algo més general com podria ser localització, principals ciutats i coses més típiques és una pregunta sense resposta clara, senzillament després de la setmaneta que porto el que més em venia de gust era això, i com temps no ens en faltarà sempre millor començar amb ganes...


...a partir del 30 juny i durant tot un mes el meu mon es veurà rodejat de corones cheques ...de manera que tot i estar de "vacances" les neurones hauran de fer un treball continuu calculant els preus de tot. El canvi vindria a ser algo així com:


1 euro = 28 Kc -- tot i que la abreviatura internacional és CZK allà s'utilitza Kc


1 Kc = 0,03 euros

100 Kc = 3,5 euros -- crec que es el canvi més senzill a l'hora de calcular...


...cada corona es divideix en 100 halers (h) i podem trobar monedes de: 50h, 1kc, 2kc, 5 kc, 10kc, 20 kc, 50kc

i bitllets de: 50, 100, 200, 500, 1000, 2000 i 5000 Kc


...a tenir en compte que cada postal que em feu enviar em suposarà 9Kc, la meitat del que us costaria enviarme-la a mi. Un bitllet pel tram/bus/metro em costarà 14Kc (menys de la meitat que aqui) i un abonament pel tranport públic d'un mes 460 Kc (uns 17 euros...aqui en costa 45...)

...després daquest petita introducció bastant patatera a leconomica checa cal dir que a partir del 2010 teoricament sintroduirà leuro, tot i així hi ha alguns establiments en que ja te laccepten i et tornen el canvi amb Kc, per si tagraden les mates i vols na calculant...jo, i després de lexperiència eslovena, passo completament dels canvis chungos aquests...que lúnic que aconsegueixes és liarte encara més (si és possible)

...i per acabar vocabulari "econòmic bàsic"...ara ve quan la flipeu:

quan val això? -- kolik to stojí?
puc pagar amb targeta? -- Můžu zaplatit kartou?
necessito canviar moneda -- Potřebuji si vyměnit peníze.
on hi ha un banc? -- Kde je banka
on hi ha un caixer automàtic? -- Kde je bankomat?

1 comentari:

Neus ha dit...

jejej economi bàsica 1 jejej no ha estat pesat eeee jo crec que es una bona comi de canvi de moneda ;)

quina por, només 51 dies! això passarà volant.....